środa, 6 stycznia 2016

Ucierane ciasto z jabłkami pod kokosową pierzynką



Świąteczne szaleństwo już za nami –uff, można było nieco odetchnąć od piekarnika i miksera:). Zrobiłam sobie wolne i postanowiłam nie piec nic aż do nowego roku. Dzisiaj jednak mamy święto Trzech Króli, więc wszyscy mają wolne i siedzą w domu. No i jak to, wolne bez ciasta? Nie ma mowy! Wyszperałam w mojej biblioteczce książkę z przepisami na szybkie i łatwe ciasta, no i zdecydowałam się na makaronikowe ciasto z dżemem malinowym. Dżem sobie odpuściłam i zamieniłam go na nasze pyszne jabłka, zebrane jesienią w ogrodzie. Ciasto wyszło super – mięciutki spód, soczyste jabłka i aromatyczna kokosowa pierzynka. Koniecznie musicie wypróbować!

Składniki (na ciasto z kominkiem średnicy 24cm):

Ciasto:
225g mąki pszennej
130g masła
100g cukru
120ml mleka
3 duże żółtka jaj rozmiaru L (białek nie wylewać!)
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia
1 płaska łyżeczka cukru wanilinowego
½ łyżeczki olejku śmietankowego
¼ łyżeczki soli

+ 350g jabłek

Kokosowa pierzynka:
3 duże białka jaj rozmiaru L
50g cukru
75g wiórek kokosowych
½ łyżeczki olejku migdałowego


Wykonanie:

Jabłka obrać, wydrążyć gniazda nasienne i pokroić na drobną kosteczkę. Skropić sokiem z cytryny i dokładnie wymieszać – odstawić.
Okrągłą formę z kominkiem wysmarować masłem i oprószyć mąką.
Ciasto: mąkę przesiać razem z proszkiem do pieczenia i solą. Masło rozpuścić w rondelku i całkowicie ostudzić (można wykonać tą czynność przed obieraniem jabłek – zaoszczędzicie czas). Następnie masło przełożyć do misy, dodać cukier, cukier wanilinowy, żółtka oraz olejek śmietankowy i wszystko ucierać ok. 3 minuty (masa będzie płynna). Następnie dodawać do masy na przemian mąkę i mleko. Powinna powstać gładka i jednolita masa. Połowę masy przełożyć do formy – wyrównać. Na masę wyłożyć jabłka, a na jabłka drugą połowę masy i delikatnie rozprowadzić, by pokryła jabłka.
Piekarnik rozgrzać do 170oC (termoobieg).
Kokosowa pierzynka: białka ubić prawie na sztywno, pod koniec ubijania dodając małymi porcjami cukier. Na sam koniec dodać olejek migdałowy oraz wiórki kokosowe i wszystko wymieszać szpatułką. Całość wyłożyć na ciasto i wyrównać. Wstawić do piekarnika i piec ok. 45 minut do tzw. „suchego patyczka”. Studzić w otwartym piekarniku. Zupełnie zimne ciasto oprószyć cukrem pudrem. Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz