czwartek, 29 września 2016

Krucho-drożdżowe bułeczki ze śliwkami


 
Nie mogłam się oprzeć. Kupiłam w sklepie śliwki i popełniłam śliwkowe przestępstwo… Śliwki były tak piękne, że nie sposób było przejść koło nich obojętnie. W związku z tym, że ostatnio były same ciasta, postanowiłam upiec coś drobnego na ząb:). A że u nas sami „owocni” konsumenci, to moje dzisiejsze bułeczki wywołały „ochy i achy”. Każdy lubi solidną porcję owoców, z dodatkiem ciasta:). Bułeczki robi się błyskawicznie. Są obłędnie pyszne i godne polecenia :).


Składniki (na ok. 12-15 bułeczek – w zależności od wielkości śliwek):

Ciasto krucho-drożdżowe:
250g mąki pszennej
125g masła
25g drożdży
½ szklanki kwaśnej śmietany
2 żółtka
8 łyżeczek cukru
Szczypta soli
Odrobina skórki otartej z cytryny

Dodatkowo: 12-15 śliwek ( u mnie były dość spore, ale wielkość jest dowolna – wtedy bułeczki wyjdą albo małe albo duże i analogicznie będzie ich albo więcej albo mniej)


Wykonanie:

Piekarnik rozgrzać do 180oC (termoobieg). Blachę wyłożyć papierem do pieczenia.
Śliwki umyć, osuszyć i wyciągnąć pestki przekrajając śliwki tylko do połowy.
Ciasto: mąkę przesiać, dodać masło i posiekać. Drożdże utrzeć z dwoma łyżeczkami cukru. Do mąki dodać drożdże oraz resztę składników. Wszystko razem posiekać, a następnie zagnieść elastyczne ciasto. Ciasto podzielić na równe kawałki – ja po prostu ważę kawałki ciasta na wadze i w ten sposób mam równe porcje:). Do moich śliwek każda porcja ciasta ważyła 51-52g.
Do każdej śliwki wsypać odrobinę cukru. Każdy kawałek ciasta spłaszczyć na dłoni i ułożyć na nim śliwkę (rozkrojeniem do dołu). Zlepić ciasto u góry i uformować bułeczkę. Bułeczki układać na blasze. Przesmarować mlekiem i posypać makiem i cukrem. Wstawić do piekarnika i piec ok. 15-20 minut, aż ciasto nabierze złoto-brązowego koloru. Smacznego!


I TROCHĘ SŁONECZKA :)

4 komentarze:

  1. fantastycznie wyglądają - podoba mi się, że wokół śliwki jest cienka warstwa ciasta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My też zdecydowanie wolimy przewagę owoców :) pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  2. Pyszne! Moje jednak nie wyszły takie idealne ;) w wyglądzie. Bo smak obłęd. Synkowi do środka włożyłam twaróg i zajada aż się uszy trzęsą! Ps. Co zrobić żeby nie pękały 🤷???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że smakują:) bułeczki chyba zawsze pękną, ponieważ ciasto jest delikatne, a w środku duża śliwka. Można spróbować pokroić owoce na kosteczkę. Bułeczki po zlepieniu i uformowaniu muszą się piec łączeniem do dołu. Pozdrawiam:)

      Usuń